Dit hebben we voor je gevonden
Met het openbaar vervoer reizen
Verschillende vervoerders zijn in de gemeente Dalfsen actief. Naast bekende vervoerders als de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en Syntus zijn er in de gemeente Dalfsen verschillende vrijwilligersinitiatieven. Een totaaloverzicht van deze vervoersmogelijkheden vind je op de website www.ikwilvervoer.nl.
Arriva Vechtdallijnen (trein)
Arriva verzorgt het regionale openbaar vervoer per trein tussen Zwolle en Emmen en tussen Almelo en Hardenberg (de "Vechtdallijnen"). Het openbaar vervoer staat open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. Reis je weinig met het openbaar vervoer en heb je geen OV-chipkaart, dan kan je op het station een los kaartje kopen. Reis je regelmatig met het openbaar vervoer dan is het gebruik van een OV-chipkaart, al dan niet in combinatie met een abonnement, een voordeliger optie. Met vragen, klachten of suggesties kan je bellen naar 0900 20 220 22 of kijken op www.vechtdallijnen.nl.
Buurtbus Vechtdal Lijn 591 (Syntus Overijssel)
Vervoer per buurtbus is er voor iedereen tussen Dalfsen en Nieuwleusen. De buurtbus valt onder het openbaar vervoer en staat dus open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. De buurtbus Vechtdal rijdt op maandag t/m zaterdag overdag ieder uur tussen Dalfsen, Oudleusen en Nieuwleusen, met uitzondering van feestdagen. Je kan in de buurtbus betalen met de OV-chipkaart of een speciaal buurtbuskaartje kopen. Met vragen, klachten of suggesties kan je bellen naar 088 033 13 60 of kijken op www.buurtbusvechtdal.nl.
Syntus (bus)
Syntus verzorgt het lokale en regionale openbaar vervoer per bus in een groot deel van Overijssel. Het openbaar vervoer staat open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. Reis je weinig met het openbaar vervoer en heb je geen OV-chipkaart, dan kan je in de bus een los kaartje kopen. Het assortiment losse kaartjes verschilt per regio. Reis je regelmatig met het openbaar vervoer dan is 'reizen op saldo' met een ov-chipkaart een voordeliger optie. Lijn 167 rijdt tussen Ommen en Zwolle, Lijn 262 rijdt tussen Ommen en Zwolle, Lijn 162 rijdt tussen Raalte en Dalfsen en de Scholierenlijn 665 rijdt tussen Lemelerveld en Zwolle. Met vragen, klachten of suggesties kan je bellen naar 088 033 13 60 of kijken op www.syntusoverijssel.nl.
OV-chipkaart
De OV-chipkaart is de betaalpas voor al het openbaar vervoer in Nederland. Weet je niet goed hoe je de OV-chipkaart moet gebruiken? Op Seniorweb vind je uitleg over de OV-chipkaart.
Voor informatie in eenvoudige taal kan je kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Deze website legt uit wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kan reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.
Een reis plannen met 9292
Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kan je uitzoeken hoe je moet reizen. Je voert jouw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron je moet zijn en waar je moet overstappen. Ook krijg je een melding bij vertraging.
Op Seniorweb wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een reis kan plannen met 9292.nl of de 9292-app op je smartphone of tablet.
Toegankelijke reis plannen via 9292
9292 kan bij het plannen rekening houden met een lichamelijke beperking. Ook kan 9292 er rekening mee houden als je blind of slechtziend bent. Zo kan je een reisadvies krijgen met langere overstaptijd. Of reizen plannen waarbij je zo min mogelijk hoeft te lopen. Blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Een instructie voor het aanzetten van deze opties vind je op Seniorweb.
Hulp van een ov-ambassadeur
Wil je graag met het openbaar vervoer reizen, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Ben je onzeker omdat je lang niet meer met de bus of trein hebt gereisd? Of heb je een speciale vraag? Dan kan je terecht bij de ov-ambassadeurs. Bezoek vrijblijvend een inloopspreekuur, een informatiebijeenkomst of ga mee op een proefreis in klein groepsverband met leeftijdsgenoten.
Meer informatie vind je op https://www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur/
Speciale diensten voor mensen met een beperking
Wil je gebruik maken van het openbaar vervoer? Dan is het goed om te weten dat sommige vervoersbedrijven speciale diensten hebben om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.
Assistentie
Als je bijvoorbeeld met de trein gaat, kan een medewerker van de spoorwegen je helpen bij het in- en uitstappen. Dat kan je van te voren aangeven door te bellen of te e-mailen naar het vervoersbedrijf.
NS Perronwijzer-app
Kan je de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kan je misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op je smartphone. Deze app geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar je op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kan je nog een laatste keer controleren of je wel in de juiste trein stapt.
Meer uitleg over de app en downloadlinks vind je op de website van de NS.
OV-Begeleiderskaart
Met een OV-Begeleiderskaart kaart kan er 1 begeleider gratis met je meereizen in de trein, tram, bus en de metro. Je kan de kaart aanvragen wanneer je door een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen. De kaart staat op jouw naam, dus je kan bij iedere reis kiezen wie je als begeleider meeneemt.
Op de website van Argonaut Advies vind je het aanvraagformulier waarmee je de OV-Begeleiderskaart aanvraagt.
Reisproducten voor blinden en slechtzienden
Inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart kan lastig zijn als je blind of slechtziend bent. Er bestaan speciale abonnementen die in dat geval handig kunnen zijn.
Voor bus, tram en metro: Sentire
Met het Sentire-reisproduct krijg je korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaal je alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. Je kan ermee reizen met de bus, metro, tram en het ov over water, maar niet met de trein.
Meer informatie over Sentire vind je op de website van Connexxion.
Voor trein, bus, tram en metro: NS Flex-abonnement
Met een NS Flex-abonnement kan je inchecken in het openbaar vervoer zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te zetten. Je betaalt maandelijks achteraf via een automatische incasso. Als je vergeet in te checken of uit te checken, dan herstelt NS dit meestal met behulp van je reisgeschiedenis.
Meer informatie over het NS Flex-abonnement vind je op de website van de NS.
Voor werk: NS-Business Card
Reis je voor je werk, dan kan je ook reizen met een NS-Business Card. Die is geldig in zowel de trein als andere vormen van ov. Met de NS-Business Card moet je inchecken en uitchecken. Aan het eind van de maand krijg je een factuur met je reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kan je dit laten herstellen.
Meer informatie over de NS-Business Card vind je op de website van het Serviceloket OV voor blinden en slechtzienden.
Kortingskaarten
Er zijn verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag je vervoersbedrijf om meer informatie.
Maar wat als het niet gaat?
Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.
In dat geval kan de gemeente misschien met je meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.
Links
- 9292.nl: OV Reisplanner
- 9292.nl: toegankelijk reizen met het OV
- OV-chipkaart.nl
- OV-chipkaart.nl: telefoonnummers OV-bedrijven
- OV-chipkaart.nl: reizen met een visuele beperking
- Connexxion.nl: Sentire-reisproduct
- Ns.nl: reizen met een beperking
- Seniorweb.nl: onderweg en reizen
- Uitleg OV-chipkaart
- Steffie.nl: reizen met de trein