Vraagwijzer Dalfsen

De vraagwijzer wijst u in een paar stappen de weg naar organisaties, hulp en activiteiten in uw eigen buurt. Waar wilt u iets over weten? Klik het onderwerp aan en volg de stappen!

Dit hebben we voor je gevonden

Met het openbaar vervoer reizen

Verschillende vervoerders zijn in de gemeente Dalfsen actief. Naast bekende vervoerders als de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en Syntus zijn er in de gemeente Dalfsen verschillende vrijwilligersinitiatieven. Een totaaloverzicht van deze vervoersmogelijkheden kunt u digitaal vinden op de website www.ikwilvervoer.nl

Arriva Vechtdallijnen (trein)

Arriva verzorgt het regionale openbaar vervoer per trein tussen Zwolle en Emmen en tussen Almelo en Hardenberg (de "Vechtdallijnen"). Het openbaar vervoer staat open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. Reist u weinig met het openbaar vervoer en heeft u geen OV-chipkaart, dan kunt u op het station een los kaartje kopen. Reist u regelmatig met het openbaar vervoer dan is het gebruik van een OV-chipkaart, al dan niet in combinatie met een abonnement, een voordeliger optie. Met vragen, klachten of suggesties kun u bellen naar 0900 – 2022022 of kijken op www.vechtdallijnen.nl

Buurtbus Vechtdal Lijn 591 (Syntus Overijssel)

Vervoer per buurtbus is er voor iedereen tussen Dalfsen en Nieuwleusen. De buurtbus valt onder het openbaar vervoer en staat dus open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. De buurtbus Vechtdal rijdt op maandag t/m zaterdag overdag ieder uur tussen Dalfsen, Oudleusen en Nieuwleusen, met uitzondering van feestdagen. U kunt in de buurtbus betalen met de OV-chipkaart of een speciaal buurtbuskaartje kopen. Met vragen, klachten of suggesties kun u bellen naar 088 – 0331360 of kijken op www.buurtbusvechtdal.nl

Syntus (bus)

Syntus verzorgt het lokale en regionale openbaar vervoer per bus in een groot deel van Overijssel. Het openbaar vervoer staat open voor iedereen met een geldig vervoerbewijs. Reist u weinig met het openbaar vervoer en heeft u geen OV-chipkaart, dan kunt u in de bus een los kaartje kopen. Het assortiment losse kaartjes verschilt per regio. Reist u regelmatig met het openbaar vervoer dan is 'reizen op saldo' met een ov-chipkaart een voordeliger optie. Lijn 167 rijdt tussen Ommen en Zwolle, Lijn 262 rijdt tussen Ommen en Zwolle, Lijn 162 rijdt tussen Raalte en Dalfsen en de Scholierenlijn 665 rijdt tussen Lemelerveld en Zwolle. Met vragen, klachten of suggesties kun u bellen naar 088 - 0331360 of kijken op www.syntusoverijssel.nl.

OV-chipkaart

De OV-chipkaart is de betaalpas voor al het openbaar vervoer in Nederland. Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Op Seniorweb vindt u uitleg over de OV-chipkaart.

Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Deze website legt uit wat de OV-chipkaart is en hoe u ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.

Een reis plannen met 9292

Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kunt u uitzoeken hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron u moet zijn en waar u moet overstappen. Ook krijgt u een melding bij vertraging.

Op Seniorweb wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een reis kunt plannen met 9292.nl of de 9292-app op uw smartphone of tablet.

Toegankelijke reis plannen via 9292

9292 kan bij het plannen rekening houden met een lichamelijke beperking. Ook kan 9292 er rekening mee houden als u blind of slechtziend bent. Zo kunt u een reisadvies krijgen met langere overstaptijd. Of reizen plannen waarbij u zo min mogelijk hoeft te lopen. Blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Een instructie voor het aanzetten van deze opties vindt u op Seniorweb.

Hulp van een ov-ambassadeur

Wilt u graag met het openbaar vervoer reizen, maar kunt u wel wat hulp gebruiken? Bent u onzeker omdat u lang niet meer met de bus of trein heeft gereisd? Of heeft u een speciale vraag? Dan kunt u terecht bij de ov-ambassadeurs. Bezoek vrijblijvend een inloopspreekuur, een informatiebijeenkomst of ga mee op een proefreis in klein groepsverband met leeftijdsgenoten.

Let op: in verband met corona zijn de maandelijkse inloopspreekuren geannuleerd. U kunt wel terecht bij het telefonisch spreekuur.

Meer informatie kunt u vinden op https://www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeur/

Speciale diensten voor mensen met een beperking

Wilt u gebruik maken van het openbaar vervoer? Dan is het goed om te weten dat sommige vervoersbedrijven speciale diensten hebben om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.

Assistentie

Als u bijvoorbeeld met de trein gaat, kan een medewerker van de spoorwegen u helpen bij het in- en uitstappen. Dat kunt u van te voren aangeven door te bellen of te e-mailen naar het vervoersbedrijf.

NS Perronwijzer-app

Kunt u de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kunt u misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op uw smartphone. Deze app geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar u op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kunt u nog een laatste keer controleren of u wel in de juiste trein stapt.

Meer uitleg over de app en downloadlinks vindt u op de website van de NS.

OV-Begeleiderskaart

Met een OV-Begeleiderskaart kaart kan er 1 begeleider gratis met u meereizen in de trein, tram, bus en de metro. U kunt de kaart aanvragen wanneer u door een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. De kaart staat op uw naam, dus u kunt bij iedere reis kiezen wie u als begeleider meeneemt.

Op de website van Argonaut Advies vindt u het aanvraagformulier waarmee u de OV-Begeleiderskaart aanvraagt.

Reisproducten voor blinden en slechtzienden

Inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart kan lastig zijn als u blind of slechtziend bent. Er bestaan speciale abonnementen die in dat geval handig kunnen zijn:

Voor bus, tram en metro: Sentire

Met het Sentire-reisproduct krijgt u korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaalt u alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. U kunt ermee reizen met de bus, metro, tram en het ov over water, maar niet met de trein.

Meer informatie over Sentire vindt u op de website van Connexxion.

Voor trein, bus, tram en metro: NS Flex-abonnement

Met een NS Flex-abonnement kunt u inchecken in het openbaar vervoer zonder vooraf saldo op uw OV-chipkaart te zetten. U betaalt maandelijks achteraf via een automatische incasso. Als u vergeet in te checken of uit te checken, dan herstelt NS dit meestal met behulp van uw reisgeschiedenis.

Meer informatie over het NS Flex-abonnement vindt u op de website van de NS.

Voor werk: NS-Business Card

Reist u voor uw werk, dan kunt u ook reizen met een NS-Business Card. Die is geldig in zowel de trein als andere vormen van ov. Met de NS-Business Card moet u inchecken en uitchecken. Aan het eind van de maand krijgt u een factuur met uw reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kunt u dit laten herstellen.

Meer informatie over de NS-Business Card vindt u op de website van het Serviceloket OV voor blinden en slechtzienden.

Kortingskaarten

Er zijn verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.

Maar wat als het niet gaat?

Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.

In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.

Links

Hulpaanbod

Informatie en advies over openbaar vervoer

1 resultaat
Ervaar het OV
Vergelijk hulpaanbod