Ben je niet tevreden over hoe de gemeente je behandelt? Dan kan je een klacht indienen.

Waarover klagen?

Je kan bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:

  • Je hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
  • Je moet heel lang wachten op een oproep.
  • Je wordt steeds niet teruggebeld.
  • Je bent erg onvriendelijk te woord gestaan.

Hoe klagen?

Je dient je klacht in bij de gemeente. Beschrijf duidelijk waar de klacht over gaat en waarom je de klacht indient. De gemeente kan je vragen langs te komen om je klacht te bespreken. Daarna krijg je bericht van de gemeente. Ben je het niet eens met de uitspraak van de gemeente? Dan kan je een oordeel vragen aan een onafhankelijke instelling, zoals de Nationale Ombudsman. Meer informatie daarover vind je op de website nationaleombudsman.nl.

Niet eens met beslissing

Ben je het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (je aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kan je geen klacht indienen maar moet je bezwaar maken tegen die beslissing.

Te lang wachten op een beslissing

Wacht je op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kan je de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod