Onze werkwijze
Heb je een vraag over jouw persoonlijke situatie? Wil je een melding indienen? Neem dan contact op met een medewerker van Samen Doen in Dalfsen.
De medewerkers van Samen Doen in Dalfsen zitten in het gemeentehuis van Dalfsen. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.30 uur tot 12.30 uur via telefoonnummer 14 0529. Via de telefoniste word je doorverbonden met een medewerker van Samen Doen in Dalfsen. Deze medewerker luistert met aandacht naar jouw vraag en geeft je de gewenste informatie. Of zorgt dat je in contact komt met een consulent die jouw melding verder met je zal bespreken. Dit zal veelal via een bezoek bij je thuis zijn, of anders via een telefoongesprek of bezoek op het gemeentehuis.
Om er zeker van te zijn dat een consulent beschikbaar is adviseren wij je om niet zomaar een bezoek te brengen aan het gemeentehuis, maar vooraf telefonisch een afspraak te maken.
Je kan ook gebruik maken van:
Het gesprek
Na ontvangst van je vraag of melding maakt een van de consulenten een afspraak voor een gesprek bij jou thuis. Tijdens dit “keukentafelgesprek” probeert de consulent problemen die je ervaart goed in kaart te brengen. Vervolgens kijken jullie samen met de consulent naar mogelijke oplossingen.
Daarbij wordt eerst gekeken naar wat je zelf nog kan doen om het probleem op te lossen. Maar er wordt ook gekeken naar mogelijke ondersteuning van familie, vrienden, buurtgenoten of welzijns- en vrijwilligersorganisaties.
Ben je zelf niet in staat het probleem (deels) op te lossen, dan kan de gemeente meedenken over een oplossing of eventueel ondersteuning regelen.
De consulent legt de besproken oplossingen en afspraken vast in een gespreksverslag/ondersteuningsplan. Als je wil kan je een exemplaar van het verslag ontvangen.
Ondersteuning tijdens het gesprek
Vraag gerust een familielid, vriend of kennis om bij het gesprek aanwezig te zijn. Ook kan je gebruik maken van de een onafhankelijke cliëntondersteuner.
Gespreksverslag
Tijdens het gesprek bespreek je mogelijke oplossingen voor je probleem. Dit kunnen oplossingen zijn die je samen met de medewerker van Samen Doen in Dalfsen bespreekt. Het kan zijn dat onderdelen van je probleem zelf op te lossen zijn. Maar het kan ook zijn dat je professionele ondersteuning (zorg of hulpmiddelen) nodig hebt.
In het verslag/ondersteuningsplan staan de volgende dingen:
- De aanleiding van het gesprek, jouw vraag/melding
- Het doel en op welke manier je het doel wilt bereiken
- De afspraken over wie wat doet en wanneer
Beschikking
Komt uit het keukentafelgesprek naar voren dat je professionele ondersteuning nodig hebt? Dan wordt dat beschreven in een beschikking die je van de gemeente krijgt. Hierin staat onder andere vermeld:
- Wat voor ondersteuning je krijgt
- Wie de ondersteuning levert
- Over welke termijn je deze ondersteuning ontvangt
- Wanneer de ondersteuning start (indien bekend)
- In welke vorm je de ondersteuning ontvangt (zorg in natura, Persoonsgebonden Budget (pgb), in eigendom, in bruikleen)
- Of er een eigen bijdrage aan de ondersteuning verbonden is
In geval van zorg in natura zorgt de gemeente dat de zorgaanbieders op de hoogte zijn van de ondersteuning die je gaat ontvangen.
Bij sommige vormen van ondersteuning wordt een evaluatiemoment ingepland om te kijken of de ondersteuning toereikend is.
De beschikkingen hebben een einddatum. Je bent zelf (eventueel met de hulp van de zorgaanbieder) verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van vervolghulp. Dat kan via bovenstaande evaluatieformulier.
Verandert je situatie dan kan je altijd opnieuw een melding indienen bij Samen Doen in Dalfsen.